“Veerle is een snelle denker, iemand die structuur weet aan te brengen en een organisatie kan ontzorgen. Ze werkt hard, is een prettige sparringpartner en analytisch sterk. Veerle is flexibel en resultaatgericht. Ze maakt zich zaken snel eigen en is niet bang om kritische vragen te stellen. Ik doe regelmatig een beroep op Veerle en de samenwerking verloopt altijd naar volle tevredenheid.”

Michelle Buitenhuis | Teamleider Kennis & Innovatie | Stichting Lezen & Schrijven

Aanpak Laaggeletterdheid

Ongeveer 1 op de 6 (!) mensen in Nederland heeft moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Velen van hen zijn daarnaast niet digitaal vaardig genoeg om goed mee te kunnen doen in onze samenleving. Hoe zorg je ervoor dat de aanpak van laaggeletterdheid geworteld raakt in het brede sociaal domein, zodat meer laaggeletterden bereikt worden? Met deze vraag startte mijn eerste opdracht voor Stichting Lezen & Schrijven.

1. Werkzaamheden als Adviseur Sociaal Domein (okt 2015 t/m dec 2016):

  • Uitvoeren verkenning naar de mogelijkheden om de aanpak van laaggeletterdheid sterker te positioneren binnen het gemeentelijk sociaal domein met oog op een duurzame verankering ervan
  • Initiëren en begeleiden van onderzoeksrapport ‘Over de relatie tussen lees- en rekenvaardigheden en schulden’ door Tamara Madern, Nadja Jungmann en Roeland van Geuns
  • Begeleiden van onderzoeksrapport ‘Taal als middel’ door Labyrinth Onderzoek en Advies
  • Begeleiden van de ontwikkeling door Movisie van onlinecursus ‘Laaggeletterdheid signaleren door wijkteams’
  • Initiëren van pilots t.a.v. herkennen van laaggeletterdheid bij wijkteams in Den Haag en Zaanstad
  • Opzetten van samenwerkingsrelatie met KING, VNG, Divosa en Movisie
  • Generen persaandacht bij o.a. Binnenlands Bestuur, Gemeenten van de Toekomst, VNG, Zorg & Welzijn

2. Werkzaamheden als Sr adviseur afdeling Kennis & Innovatie (feb t/m mei 2018):

Projectleider Pilot Taalkracht, waarin Stichting Lezen & Schrijven samen met JINC voor de bovenbouw van basisscholen een aanpak en lesmateriaal ontwikkelde gericht op de onderwerpen schoolloopbaanbegeleiding en ouderbetrokkenheid onder laagtaalvaardige ouders. Dit met behulp van financiering door de Goldschmeding Foundation:

  • Herschrijven projectplan, planning en projectbegroting
  • Aansturen projectmedewerkers JINC en begeleiding externe auteur bij ontwikkeling materiaal
  • Afnemen van interviews bij experts ouderbetrokkenheid
  • Voorbereiden en voeren van voortgangsgesprekken en afleggen van verantwoording over ondernomen activiteiten aan opdrachtgever De Nieuwe Poort

Functioneel leidinggevende van twee medewerkers met werkzaamheden op de thema’s ouderbetrokkenheid en vrijwilligersbeleid:

  • Begeleiden en aansturing medewerkers
  • Bewaking planning
  • Leveren van input voor beoordelingscyclus